Sabtu, 7 April 2012

Pengenalan Sastera


Rajah tersebut mengambarkan pelbagai genre sastera melayu yang dapat dipelajari oleh semua masyarakat. Tetapi, Biografi digantikan dengan puisi tradisional manakala Esei/Kritikan digantikan dengan prosa tradisional. Kesusasteraan melayu mempunyai 6 genre utama iaitu:-
  1. Novel
  2. Cerpen
  3. Sajak
  4. Drama
  5. Prosa Tradisional
  6. Puisi Tradisonal
Prosa tradisional boleh terdiri daripada cerita berbingkai, mitos, legenda, epik melayu, dan epik hindu.
Manakala Puisi tradisional terdiri daripada pantun, syair, gurindam, dan seloka.

Apabila kita membaca sesuatu teks sastera, kita seharusnya mempunyai penghayatan yang sesuai seperti :
  • Tema dan Persoalan
Tema merupakan persoalan yang utama dalam sesebuah karya yang terungkap secara tidak langsung (eksplisit) atau secara langsung (implisit) manakala persoalan adalah perkara-perkara kecil yang berhubungan dengan tema.
  • Plot (susunan peristiwa)
Terdiri daripada dua bahagian iaitu jenis plot (Kronologi dan Tidak kronologi), dan Binaan Plot (Permulaan, Perkembangan, Puncak, dan Peleraian).
  • Watak dan Perwatakan
Setiap sastera mempunyai watak serta perwatakan ia tersendiri bagi menghidupkan lagi sastera tersebut. Watak boleh dibahagikan kepada beberapa jenis iaitu Watak utama (watak penting yang menggerakkan cerita), Watak Sampingan (watak pembantu), Watak Bundar (mempunyai sifat yang lebih kompleks berbanding watak-watak lain), Watak Kodi (watak konvensional seperti nenek kebayan), Watak Pipih (mempunyai satu sifat/fikiran sahaja), Watak Dinamik (berkembang dan berubah dari segi aksi, emosi, dan fikiran), dan Watak Statik (tiada perubahan dari segi wataknya).
  • Teknik Plot
Terdapat beberapa tenik plot yang diselitkan dalam sastera-sastera melayu seperti Dialog (percakapan antara watak), Monolog (pengucapan watak secara bersendirian), Monolog Dalaman (pengucapan batin watak), Imbas Kembali (peristiwa yang dikenang semula), Imbas Muka (Ramalan peristiwa akan datang), Suspens (perasaan ingin tahu), Kejutan (kemunculan peristiwa secara tiba-tiba atau tidak sangka), dan Konflik (Pertentangan dua pihak). Konflik boleh dibahagikan kepada dua iaitu Konflik Luaran (antara watak dengan watak lain) dan Konflik Dalaman (pertentangan dalam diri watak).
  • Gaya Bahasa
Terdiri daripada ayat, diksi, perlanbangan, aliterasi, asonansi, rima, personifikasi, simile, metafora, hiperbola, sinkope, dan pengulangan (anafora dan epifora).
  • Latar
Ada empat latar utama iaitu tempat, masyarakat, masa, dan suasana.
  • Teknik & Bentuk Drama

Ada lima teknik dama iaitu babak, adegan epilog, prolog, dan episod. Babak merupakan bahagian dalam drama yang mempunyai latar yang berbeza. Adegan ialah bahagian kecil dalam babak yang menggunakan satu latar sahaja. Epilog merupakan penutup drama dengan menggunakan pengucapan puisi/prosa. Prolog ialah pendahluan drama dengan menggunakan pengucapan puisi/prosa. Akhir sekali, episod adalah satu peristiwa dalam drama sebagai suatu aksi yang dapat berdiri sendiri.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan